Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2009

BLOG ACTION DAY 2009 - AGAINST CLIMATE CHANGE

ΟΧΙ ΣΤΑ "ΠΡΑΣΙΝΑ ΜΕΤΡΑ"

Ο "Ελεύθερος Τύπος" στις 3 Σεπτέμβρη, έγραφε:
«Πράσινη στροφή» κάνει η κυβέρνηση στην πολιτική αυτοκινήτου. Έρχονται οικονομικά κίνητρα και κυκλοφοριακές διευκολύνσεις για τα «καθαρά» Ι.Χ. αυτοκίνητα παράλληλα με επιβαρύνσεις τελών και κυκλοφοριακούς περιορισμούς για τα «σαραβαλάκια». Ο υπ. Οικονομίας κ. Γ. Αλογοσκούφης υιοθέτησε τις προτάσεις των συναρμόδιων υπουργών ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά και Μεταφορών κ. Κωστή Χατζηδάκη, ανάβοντας το «πράσινο φως» να αρχίσει από το 2010 και να ολοκληρωθεί σταδιακά σε βάθος χρόνου πενταετίας ο κύκλος της απόσυρσης 1,5 εκατομμυρίου παλαιών Ι.Χ. ρυπογόνων αυτοκινήτων συμβατικής τεχνολογίας και καταλυτικών οχημάτων πρώτης γενιάς και της αντικατάστασής τους με νέα I.X. αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Νωρίτερα, το 2009, καθιερώνονται τέλη κυκλοφορίας, που θα αυξάνονται κλιμακωτά με βάση τις εκπομπές καυσαερίων του οχήματος, και θα ισχύσει «πράσινος δακτύλιος» στην Αθήνα και στις 12 μεγαλύτερες ελληνικές πόλεις.
Ο νέος κύκλος απόσυρσης θα αρχίσει από το 2010, με κίνητρα για την αντικατάσταση των παλαιών αυτοκινήτων άνω της 20ετίας, και θα επεκταθεί σταδιακά σε οχήματα μικρότερης ηλικίας.
Εξετάζονται:
1. Μείωση της φορολογίας, ανάλογα με την ηλικία του αποσυρόμενου αυτοκινήτου.
2. Μείωση έως κατάργηση των τελών κυκλοφορίας για αγορά νέου αντιρρυπαντικού αυτοκινήτου και παράλληλα αύξηση των τελών ταξινόμησης για τα μεταχειρισμένα Ι.Χ.
Για τα τέλη κυκλοφορίας προβλέπεται περιβαλλοντική κατάταξη των οχημάτων -επιβατικών, φορτηγών και δικύκλων- σε 4 κατηγορίες, με βάση όχι μόνο τον κυβισμό αλλά και την περιβαλλοντική επιβάρυνση. Κατατάσσονται στην πρώτη κατηγορία τα οχήματα μηδενικής ή χαμηλής ρύπανσης (π.χ. υβριδικά και νέων προδιαγραφών). Στη δεύτερη και στην τρίτη κατηγορία τα οχήματα μεσαίας ρύπανσης, δηλαδή τα καταλυτικά α’ και β’ γενιάς, και στην τέταρτη κατηγορία τα ρυπογόνα αυτοκίνητα και δίκυκλα συμβατικής τεχνολογίας.
Στο δακτύλιο της Αθήνας με νέα διευρυμένα όρια και στα κέντρα 12 μεγάλων ελληνικών πόλεων τα αυτοκίνητα της πρώτης κατηγορίας θα κυκλοφορούν ελεύθερα όλες τις ημέρες, των μεσαίων κατηγοριών θα κυκλοφορούν όπως σήμερα εκ περιτροπής (μονά-ζυγά), ενώ τα ρυπογόνα οχήματα θα κυκλοφορούν μόνον τα Σαββατοκύριακα.

Η "πράσινη πολιτική" του νεοφιλελευθερισμού, είναι μια απάτη. Τα μέτρα δεν έχουν στόχο τη βελτίωση της κατάστασης του περιβάλλοντος, αλλά την τσέπη των πολιτών.
Το μέτρο του δακτυλίου, απλά οδήγησε στον διπλασιασμό των οχημάτων που κινούνται στο κέντρο. Μοναδικό αποτέλεσμα των διοδίων θα είναι η αύξηση των χρημάτων που θα μας κλέβουν. Όσο για την υποχρεωτική απόσυρση των παλιών αυτοκινήτων, είναι καθαρά αντιπεριβαλλοντικό μέτρο. Έχει υπολογιστεί οτι για να αποκαταστήσει το περιβάλλον τη ζημιά που προκαλείται από την κατασκευή ενός αυτοκινήτου, χρειάζονται περίπου σαράντα χρόνια. Το να αλλάζουμε λοιπόν τα αυτοκίνητά μας κάθε οκτώ χρόνια (όπως υποσχέθηκε ο κος Αλογοσκούφης στους εισαγωγείς αυτοκινήτων) δεν είναι για το καλό του περιβάλλοντος. Το μόνο σωστό μέτρο είναι η μέτρηση των ρύπων και η χρηματοδότηση εφαρμογής αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σε όλα τα παλιά αυτοκίνητα, ακόμα και η μετατροπή τους σε ηλεκτρικά.
Ζητούμε άμεσα:
• Την άρση της κάθε είδους φορολόγησης (ΦΠΑ, εισαγωγής κλπ) των ηλεκτρικών οχημάτων και του εξοπλισμού μετατροπής σε ηλεκτρικά των παλαιών οχημάτων
• Την δρομολόγηση περισσότερων βαγονιών στα τραίνα για τη μεταφορά αυτοκινήτων
• Κατασκευή σιδηροδρομικών γραμμών σε όλους τους νομούς της χώρας, εκτός των νησιωτικών (στην Κρήτη όμως μπορεί και πρέπει να εγκατασταθεί σιδηρόδρομος)
• Αύξηση των δρομολογίων και των γραμμών μαζικής μεταφοράς σε όλες τις πόλεις της χώρας
• Εγκατάσταση μικρών μέσων σταθερής τροχιάς στα νησιά
• Μείωση των δρομολογίων των αεροπλάνων από χερσαίο προς χερσαίο προορισμό
• Ηλεκτροκίνηση των αστικών συγκοινωνιών
• Σε μεταβατικό στάδιο, χρήση αερίου στις μηχανές των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων
• Απαγόρευση κίνησης οχημάτων τύπου Τζιπ, στα αστικά κέντρα
• Απαγόρευση κίνησης φορτηγών ωφέλιμου φορτίου μεγαλύτερου των 1500 κιλών, σε όλα τα αστικά κέντρα (να επιτρέπεται μόνο κατά τις ώρες 24:00 – 06:00 για τροφοδοσίες και μεταφορές)



Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Οι διάφορες εταιρείες και κυβερνήσεις (καμιά φορά δυσκολεύεσαι να ξεχωρίσεις τη διαφορά τους) προσπαθούν να μας παροτρύνουν να υιοθετήσουμε μια πιο οικολογική συμπεριφορά. Μας ζητάνε να κάνουμε οικονομία στη χρήση νερού και ηλεκτρικού ρεύματος, να χρησιμοποιούμε τα μαζικά μέσα μεταφοράς, να καταναλώνουμε οικολογικά προϊόντα. Όλα αυτά καλά και άγια. Συμφωνούμε όλοι. Αυτό όμως που υποκρύπτεται πίσω από τις… συμβουλές τους, είναι πολύ διαφορετικό. Τα διόδια στο κέντρο της πόλης, οι φόροι στα καύσιμα, τα ακριβά βιολογικά προϊόντα, οι υψηλές τιμές στα είδη εξοικονόμησης ενέργειας, η υποχρεωτική απόσυρση αυτοκινήτων και όλα τα σχετικά μέτρα, επιβάλλονται προκειμένου να πληρώσουν τα σπασμένα οι καταναλωτές. Οι επιχειρήσεις, εξακολουθούν να ρυπαίνουν με τους ίδιους ή ταχύτερους ρυθμούς. Όσο για τα κράτη, η κατάσταση χειροτερεύει διαρκώς, καθώς επιστρατεύονται η πυρηνική ενέργεια και τα ορυκτά καύσιμα για παραγωγή ηλεκτρισμού, αποψιλώνονται δάση και τα ποτάμια και οι θάλασσες μολύνονται όλο και περισσότερο με την ανοχή των αρχών.
Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι την αποκλειστική ευθύνη, την έχει η οικονομία της αγοράς, ο καπιταλισμός. Στο όνομα του διαρκώς αυξανόμενου κέρδους, δεν υπολογίζεται τίποτα. Τα πάντα καταστρέφονται. Από το περιβάλλον, μέχρι τις ανθρώπινες ζωές. Ακόμα και στα κράτη του κρατικού καπιταλισμού της ανατολικής Ευρώπης, οι τεράστιες καταστροφές έγιναν κύρια στο όνομα του ανταγωνισμού με τη δύση (σε συνδυασμό βέβαια με τη λάθος ερμηνεία της σοσιαλιστικής ανάπτυξης που επέτρεψε κάτι τέτοιο).
«Πράσινος» καπιταλισμός δεν υπάρχει, ούτε μπορεί να υπάρξει. Όσοι ισχυρίζονται πως μπορεί ο καπιταλισμός να αναμορφωθεί και να γίνει καλύτερος απέναντι στο περιβάλλον και στους λαούς του κόσμου, είτε δεν ξέρουν τι λένε, είτε μας παραπλανούν σκόπιμα. Το καπιταλιστικό σύστημα, δεν λειτουργεί με κανόνες. Όποτε αυτοί διατυπώθηκαν ή θεσπίστηκαν, αυτό έγινε απλά για να επιβεβαιωθεί ο κανόνας που είναι το ότι τα πάντα θυσιάζονται στο βωμό του όλο και μεγαλύτερου κέρδους. Δεν υπάρχουν όρια στο κυνήγι του κέρδους, όπως δεν υπάρχουν όρια στην καταστροφή που αυτό το κυνήγι προκαλεί.
Συνεπώς, αφού πιστεύουμε πως το σκηνικό πρέπει να αλλάξει σύντομα, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από την ανατροπή του καπιταλισμού και των εργαλείων του που είναι η παγκοσμιοποίηση και ο πόλεμος.